Turussa juhlittiin 18. Kouluruokadiplomia

Turun 18. Kouluruokadiplomi® myönnettiin Turun Lyseon koululle huhtikuussa 2017 järjestetyssä Kids & Food -kouluruokailufoorumissa.

“Tavoitteenamme on saada Kouluruokadiplomi® kaikkiin kouluihimme ja olemme tehneet sen eteen määrätietoisesti työtä”, kertoi palvelujohtaja Paula Juvonen Turun kouluruokailusta vastaavasta Arkea Oy:stä. Makuaakkoset-diplomi® on lisäksi myönnetty jo kymmeneen turkulaiseen päiväkotiin.

Lyseon diplomi oli yhteistyön tulos

Turun Lyseon koululla diplomihaun käytännön järjestelyistä huolehtivat keittiön palveluvastaava Päivi Raiko yhdessä kotitalousopettaja Taina Moision kanssa: “Lyseolla toimii ala- ja yläkoulu sekä lukio, joten hakua varten tarvittiin useampia kokouksia erilaisilla kokoonpanoilla”, kertoo Moisio.

Aloituspalaverissa käytiin ensin pienemmällä tiimillä läpi diplomikriteeristön mukaiset osa-alueet Arkean palveluesimies Rami Mielosen johdolla. Koulun ja oppilaiden osallisuuteen liittyvät kysymykset Moisio vei käsiteltäväksi ala- ja yläkoulun sekä lukion opettajankokouksiin. Lisäksi oppilaskunnan hallituksen jäsenten ja ohjaavien opettajien kanssa pidettiin yhteinen palaveri.

Koulun toiminnassa monet asiat olivat entuudestaan diplomin kriteerien mukaisia, mutta hakuprosessi synnytti paljon yhteistä keskustelua esimerkiksi oppilasravintolan viihtyisyydestä. Vaikka varsinaisiin tilaratkaisuihin ei voitu vaikuttaa, saatiin kokouksissa hyviä ideoita viihtyisyyden kehittämiseksi. Sen ansiosta ravintolaa piristää mm. oppilastöiden näyttely.

kidsfood_4_1000px
Kasvisruokapäivän koululounas Turussa.

Ravitsemusasiat, lähiruoan käyttö ja asiakaskokemukseen panostaminen ovat Arkeassa kouluruokailun kehittämisessä keskiössä. Turkulaisissa kouluissa edistetään suositusten mukaista kasvisten käyttöä ja koululounaan valinnanmahdollisuutta. Kasvisruoka on päivittäin vapaasti valittavana toisena pääruokavaihtoehtoa ja salaatti tarjotaan aina komponentteina. Bonuksena on kasvisruokapäivä, jolloin tarjolla on kaksi kasvisvaihtoehtoa.

“Olemme todenneet, että kun oppilailla on mahdollisuus valita, maistuu kouluruoka selkeästi paremmin”, kertoo Juvonen tyytyväisenä.

“Kouluruokailu on jo työni puolesta sydäntäni lähellä, joten sen esille nostaminen diplomihaun myötä oli hieno ja tärkeä asia”, toteaa Moisio. Hän on kiitollinen rehtorin ja apulaisrehtorien antamasta täydestä tuesta kouluruokailun kehittämiseen liittyvissä projekteissa.

Rehtorin rooli kouluruokailussa on ratkaiseva

Rehtorin roolia kouluruokailun edistämisessä painotti myös Kids & Food -tapahtumassa esitelmöinyt Cygnaeuksen koulun rehtori Nicke Wulff.

“Kouluruokailu on luonteva osa toimintakulttuuriamme ja pääsääntö on, että se ei toteudu pelkästään oppilasravintolassa”, kertoi Wulff.

kidsfood_2_1500px
Rehtori Nicke Wulff kertoi Cygnaeuksen koulun toimenpiteistä, joilla on luotu kouluruokailua edistävää toimintakulttuuria.

Ruokailuasioita on kehitytty kokonaisvaltaisesti  jo usean vuoden ajan ja koululle on myös myönnetty Kouluruokadiplomi® ensimmäisten joukossa 2013.  Tällä hetkellä koulu on mukana HudredED -hankkeessa, jonka kautta suomalaisia opetusinnovaatiota on tarkoitus jakaa eteenpäin. Hankkeen kautta koulu haluaa osoittaa, mikä vaikutus onnistuneella kouluruokailulla on opetusmenestykseen.

Päivittäisessä toiminnassa ruokailu linkittyy opetukseen mm. seuraavilla tavoilla:

  • Kokeet pidetään aina aamutunneilla, jolloin oppilaat ovat virkeitä
  • Oppilasravintolan sisustukseen on panostettu luovin ratkaisuin ja haasteellinen tila (vanha hiilikellari) on muutettu toimivaksi ravintolaksi
  • Oppilaat osallistuvat ravintolan toiminnan kehittämiseen
  • Opiskelijoiden yrityskilpailua varten on hankittu yrttikasvatuslaitteita. Ruoka-annoksia voi halutessaan höystää tuoreilla yrteillä.
  • Oppilasravintolan toiminta-ajatus on, että siellä viihdytään ja pois saa lähteä kun siltä tuntuu.
  • Isä- ja äitienpäivänä vanhemmat kutsutaan aamupalalle, sillä koululla koetaan tärkeänä että vanhemmat tutustuvat ympäristöön, jossa lapset ovat päivisin. Tapahtuma on ollut erittäin suosittu.
  • Ruoantuottajat, kuten kalan- ja lihankasvattajat ovat käyneet esittäytymässä koululla.
  • Oppilaat ovat tehneet reseptikirjaa

 

“Alkuaikoina tein itse paljon työtä kouluruokailun liittämiseksi osaksi toimintakulttuuriamme, mutta nyt se elää jo omaa elämäänsä kaikkien toimesta”, toteaa Wulff tyytyväisenä.

Ammattikeittiöosaajat ry:n myöntämät Kouluruokadiplomi® ja Makuaakkoset-diplomi® tukevat koulu- ja päiväkotiruokailun suositusten mukaista toteuttamista ja toimijoiden välistä yhteistyöstä. Lisätietoa diplomien hausta saa alla olevista linkeistä: 

Kouluruokadiplomin hakeminen
Makuaakkoset-diplomin hakeminen

 

Yläkuva: Turun Lyseon koulun diplomin ottivat vastaan kotitalousopettaja Taina Moisio (vas.) ja Päivi Raiko Arkeasta. 

Jaa sosiaalisessa mediassaShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+