Ruokailutilanne

Ruokailuhetki viihtyisässä ja rauhallisessa ympäristössä tarjoaa virkistävän lepotauon koulutyön lomassa. Oppilaiden ohjaaminen ruokailutilanteessa tukee ruoka-, ravitsemus- ja tapakasvatustavoitteiden toteutumisesta.

Siistissä, kiireettömässä ja viihtyisässä ympäristössä ruokailusta tulee mieluisa kokemus, jossa oppilas nauttii ruokailemisesta. Ruokailuhetki tarjoaa parhaimmillaan virkistävän tauon koulutyöhön. Myönteinen ilmapiiri ja suunnitelmallinen ohjaus edistävät ruokailulle asetettujen ruoka-, ravitsemus- ja tapakasvatustavoitteiden toteutumista.

Ruokailuajat

Vähimmäisaika ruokailuun tulisi olla 30 minuuttia, jotta ruoasta on mahdollisuus nauttia kiireettömästi. Kouluruokailu on oppimistilanne, jossa korostuvat hyvät ruokailutavat. Ruokailun päätteeksi olisi suositeltavaa järjestää 10 -15 minuutin ulkoilu- ja liikuntahetki.

Ruokailun porrastaminen ja tarjoilulinjasto

Kouluruokailu tulisi porrastaa siten, että eri-ikäisille oppilaille tarjoutuisi mahdollisuus rauhalliseen syömiseen. Tarjoilunlinjasto kannattaa sijoittaa siten, että mahdollisen jonon muodostuessa se ei häiritse ruokailemassa olevia oppilaita.

Somistus, valaistus ja akustiikka

Oppilasravintola toimii oppimisympäristönä, jonka somistukseen kannattaa ottaa oppilaat mukaan. Kauniisti sisustettu ja rauhallinen ruokailuympäristö lisää ruoan nautittavuutta. Miellyttävään valaistukseen kannattaa kiinnittää huomiota. Akustiikkaa voidaan parantaa erilaisilla sisustusratkaisuilla, kuten esimerkiksi erilaisilla akustiikkatuotteilla, tekstiileillä, viherkasveilla ja seinäkkeillä.

Vaatteiden ja reppujen säilytys

Oppilasravintolan ulkopuolella tulisi olla asianmukaiset säilytystilat, johon oppilaat voivat jättää ulkovaatteensa ja koulureppunsa. Oppilasravintolaan niitä ei ole suositeltavaa tuoda. Koulun henkilökunnan kannattaa sopia yhteiset tapakasvatuksen periaatteet, esimerkiksi hattujen käytöstä sisätiloissa tai ruokailun yhteydessä.

Ruokailun ohjaus

Ruokailutilanteessa ohjaus toteutuu siten, että aikuinen omalla esimerkillään opastaa oppilaita koostamaan ravitsemuksellisesti täysipainoisia aterioita ja noudattamaan hyviä ruokailutapoja. Ruokailutilanteen ohjauksen toivotaan olevan oppilaslähtöistä ja havainnollista. Lue lisää ruokailun ohjauksesta.

Hyvän kouluruokailun julistus

Onnistunut kouluruokailutilanne pitää osaltaan yllä koulurauhaa. Voit tulostaa oppilasravintolan seinälle Hyvän kouluruokailun julistuksen alla olevista linkeistä:
Hyvän kouluruokailun julistus (pdf)
Deklaration om god skolmat (pdf)

Jaa sosiaalisessa mediassaShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+