Kurikan yhteiskoululla pidetyillä kouluruokamessuilla välittyi innostusta ja iloista meininkiä pursuava tunnelma. Ruoka- ja puhtauspalvelun henkilöstö, koulun rehtorit ja opettajakunta toimivat yhteistyössä kouluruokailun kehittämisen eteen toisiaan kannustaen järjestämällä muun muassa erilaisia tempauksia.
Käy katsomassa Ammattikeittiöosaajat ry:n Kasvua kouluruuasta – Kouluruoka 70 vuotta -hankkeen tekemä videokooste kouluruokamessuilta.
Samanlaiset messut järjestettiin syyskuun lopussa myös Jurvassa ja Jalasjärvellä, jotka kuuluvat Kurikan kaupunkiin.
Entisajan kouluruokailuastioita ja työpukunäyttely
Työasunäyttelystä kouluruokamaistiaisiin
Kurikan kaupungin puhtaus- ja ruokapalveluiden henkilöstö esitteli messuilla kouluruokailun historiaa monipuolisesti eri vuosikymmeniltä. Esillä oli tämän päivän ruoka-annoksia ravintosisältöineen, hauska työpukujen ja ruokailuastioiden näyttely menneiltä vuosikymmeniltä sekä kurkistus tulevaisuuteen. Tarjolla oli kouluruokamaistiaisia eri aikakausilta sekä opastettu kierros valmistuskeittiöön. Messuilla oli lisäksi mahdollisuus tutustua vanhoihin kouluruokailuun liittyviin valistusaineistoihin, koululaisten palautteenantomahdollisuuksiin ja itse palautteisiin sekä Sapere-ruokakasvatusmenetelmään.
Koululaisten kouluruokailukyselyn palautteita ja Sapere-menetelmään liittyviä työkaluja
Kansainvälisyys näkyy ruokalistoilla
Messuilla esiteltiin myös kouluruokalistoilla näkyvää kansainvälisyyttä. Palvelupäällikkö Maarit Annala kertoi kansainvälisyydellä olevan ajassa elävä luonne. ”Se, mikä oli 70-luvulla kansainvälistä on tänään tavallista arkiruokaa. 1970-luvun kouluruokalistan viillokki kanasta ja vasikasta eli tutummin tilliliha on ranskalaista alkuperää ja makaronipohjaiset ruuat puolestaan italialaista. Monet kurikkalaisten koululaisten toiveruokalistan kärjessä olevat ruuat ovat alkuperältään kansainvälisiä: pitsat, wokit, nuudelit, pastavuoat ja tortillat.”
Ruokapalveluvastaava Anne Haaramo ja ruokapalvelupäällikkö Maarit Annala
Annalan mukaan toiveruuat kertovat muuttuvasta maailmasta, globalisaatiosta ja lisääntyneestä matkustelusta. ”On hienoa, että saamme vaikutteita maailmalta ja makumaailmamme rikastuu. Yhtä hienoa on kuitenkin arvostaa omia juuria ja nauttia kotimaan ruokakulttuurin erityispiirteistä, joita maamme ainutlaatuiset olosuhteet ovat jalostaneet. Koululaisten kotimaisia kestosuosikkeja ovat muun muassa ohrapuuro ja makkaraperunat.”
Esillä oli myös kansainvälisten vaihto-oppilaiden näkemyksiä suomalaisesta kouluruokailusta ja vastaavia kertomuksia omasta kotimaasta. Suomalaista kouluruokailujärjestelmää pidettään kaiken kaikkiaan hienona mahdollisuutena, koska omassa kotimaassa ei tarjota kouluruokaa. ”Minun koulussani Unkarissa ei ole kouluruokaa eikä ruokataukoa. Meidän pitää tuoda ruoka kotoa tai ostaa sitä koulun kioskista. Unkarilaiset lapset syövät paljon suklaata ja sipsejä.”
Opetusneuvos Marjaana Manninen ja kunniavieraat
Ravitsemisalan ammattilaiset avainasemassa
Ruokamessujen kunniavieraiksi oli kutsuttu eläkkeelle jääneitä, pitkä työuran tehneitä ruokapalvelualan ammattilaisia. Heillä oli oma kahvipöytä, jossa kuului iloinen puheensorina. Messujen avaajana toiminut opetusneuvos Marjaana Manninen Opetushallituksesta korosti ravitsemisalan ammattilaisten ammattitaitoa ja tärkeyttä maistuvan ja terveyttä edistävän kouluruuan tekijöinä sekä yleisen viihtyvyyden lisääjinä kouluyhteisössä. Sedun (ammattioppilaitos) opiskelijat esittelivät alan koulutusta.
Kouluruokailun kehittäminen tärkeys
Ruokapalvelupäällikkö Maarit Annala kertoi, että Kurikan kaupungin kaikissa kouluissa on suoritettu Kouluruokadiplomi ja kaikissa päiväkodeissa vastaava Makuaakkoset-diplomi. ”Päädyimme hakemaan diplomeja, koska halusimme kokonaisvaltaisesti tarkastella toimintaamme ja löytää yhteinen alue, jossa voisimme kehittää yhteistyötä koulujen kanssa. Kouluruokadiplomien suorittamiseen liittyvien 45 kyllä-ei -väittämän avulla oli helppo keskustella kaikista tärkeistä kouluruokailuun liittyvistä osa-alueista. Samalla esille nousi hyviä käytäntöjä ja kehitettäviä asioita. Ratkaisut ja toimintamallit mietimme diplomityöryhmässä yhdessä keskustellen ja ideoiden.”
Opetusneuvos Marjaana Manninen nosti esille puheessaan Kouluruokadiplomin® suorittamisen erinomaisena mahdollisuutena lisätä koululaisten ruokakasvatusta ja osallistamista sekä yhteistyötä koululaisten, kasvatushenkilöstön ja ruokapalvelun välillä huoltajia unohtamatta.
Onko koulussanne jo Kouluruokadiplomi?
Klikkaamalla Kouluruokadiplomi®-sivustolle löydät selkeät ohjeet diplomin suorittamisesta ja mielenkiintoisia juttuja diplomikouluista.
Kuvat ja videotuotanto: Joni-Petteri Tuhkanen, Taival Media
Teksti: Päivi Jämsén, Ammattikeittiöosaajat ry
10/2018
Juttu liittyy Miten Suomessa kouluruokaillaan kouluruokailun 70-vuotis juhlavuonna 2018? -juttusarjaan. Ammattikeittiöosaajat ry esittelee juttusarjassa kouluruokailua erityyppisissä kouluissa ”Hangosta Utsjoelle”. Juttuja julkaistaan noin kerran kuukaudessa juhlavuoden aikana. Juttusarjan toteutumista tukee Maa- ja metsätalousministeriö.