Suomalaiset ruokakasvatuksen tekijät toivat ruokailoa Herkkujen Suomeen

herkkujen_suomi_2016_1400 (3 of 3)
Ruokailo-osastolla voi tutustua koulu- ja päiväkotiruokailuun ja kotitalousopetukseen. Kuvassa projektipäällikkö Virpi Kulomaa (vas.) Ammattikeittiöosaajista ja toiminnanjohtaja Aira Kuvaja Kotitalousopettajien.

Kouluruoka- ja Makuaakkoset-diplomit olivat esittelyssä maa- ja metsätalousministeriön toiminnallisella Ruokailo-osastolla Herkkujen Suomi-tapahtumassa 18. – 20.8.2016 Helsingin Rautatientorilla.

Osastolla lapset ja aikuiset saivat tutustua hauskoihin ruokakasvatusmenetelmiin, kouluruokailuun, kotitalousopetukseen, ravitsemussuosituksiin ja ruokahävikkiin.

– Ruokakasvatuksen tehtävä on vahvistaa lasten osaamista ja osallisuutta. Tulevaisuuden aikuisilla on vankka ruokataju, jonka avulla he kykenevät ottamaan haltuun jokapäiväisten ruokavalintojen moninaisuuden, sanoo ruokakulttuurin professori Johanna Mäkelä Helsingin yliopistosta.

Kouluruokadiplomi® on osoittautunut toimivaksi työkaluksi kouluruokailun kehittämisessä. Se on edistänyt yhteistyötä ja oppilaiden osallistamista kouluruokailun suunnitteluun ja kehittämiseen, auttanut parantamaan kouluruokailun arvostusta ja innostanut kouluja mm. ruokahävikki-kampanjoihin. Kouluruokadiplomin® on saanut jo lähes 300 koulua. Päiväkodeille tammikuussa lanseeratun Makuaakkoset-diplomin® piirissä on myös jo noin sata päiväkotia, kertoo projektipäällikkö Virpi Kulomaa Ammattikeittiöosaajat ry:stä.

herkkujen_suomi_2016_muoksps
Sakarinmäen koulun 4.-luokkalaiset aistitehtävissä, jossa oli tehtävänä tunnistaa kasvikset tunto- ja hajuaistin perusteella. Tunnustelupussista paljastui nauris.

– Kouluruokailu on hyvinvointia koulun arjessa, jaksamista, oppimista ja makuelämyksiä sekä keholle ja kasvulle välttämätöntä ravintoa, avaa pääsihteeri Arja Lyytikäinen, Valtion ravitsemusneuvottelukunta.

– Ruokarohkeus kasvaa, kun ruokaa ja raaka-aineita tutkitaan, kokeillaan, ihmetellään ja aistitaan yhdessä. Aistilähtöisiä Kasvisaarteen arvoitus -ruokakasvatustapahtumia on järjestetty päiväkodeissa miltei 300 ja niihin on osallistunut noin 10 000 lasta, kertoo Maa- ja kotitalousnaisten Keskuksen kehityspäällikkö Katja Pethman.

– Kotitalousopetus alkaa tänä syksynä alakouluissa useilla paikkakunnilla. Opetuksessa otetaan huomioon ikäkauteen sopiva kotitaloudellinen osaaminen, ajattelun kehittyminen sekä kestävään tulevaisuuteen tähtäävä toiminta. Tavoitteena on itsestä huolehtiminen, vastuullisuus sekä arjen taidot, painottaa kotitalousopettaja, puheenjohtaja Anneli Rantamäki, Kotitalousopettajien liitto ry.

herkkujen_suomi_2016_1400 (2 of 3)
Kasvisten tunnistustehtävä ulkonäön perusteella oli kiinnostava ja herätti paljon keskustelua. Arvuuteltavana olivat mm. kyssäkaali, eddo ja spagettikurpitsa.

Ruokailo-osastolla olivat mukana Kouluruokadiplomin ja Makuaakkoset-diplomin (Ammattikeittiöosaajat ry) lisäksi leikki-ikäisten Kasvisaarteen arvoitus (Maa – ja kotitalousnaisten Keskus), alakoululaisten Ruokakoulu – Matskolan (Suomen 4H-liitto, Finlands Svenska 4H, MTK ry, SLC rf, Maito ja Terveys ry, Folkhälsan), Ruuan reitti -oppimateriaali (Ruokatieto Yhdistys ry yhteistyökumppaneineen), Missä leipä kasvaa (Leipätiedotus yhteistyökumppaneineen), kotitalousopetus (Kotitalousopettajien Liitto ry) sekä Svinnkampen (Hävikinkaatajat) ja Tack för Maten (Kiitos ruoasta) -hankkeet (Finlands Svenska Marthaförbund r.f.)

Lisätiedot
Kouluruoka- ja Makuaakkoset -diplomit, projektipäällikkö Virpi Kulomaa, virpi.kulomaa@amko.fi, 050 339 6844
Twitter @ruokadiplomit
Facebook/ruokadiplomit
Tapahtuman lisätiedot maa- ja metsätalousministeriö
Twitter #ruokailo #ruokakasvatus
Facebook.fi/herkkujensuomi