RuokaTutka rohkaisee lapsia ja nuoria ruokatutkijoiksi

Syyskuussa 2018 alkanut monivuotinen RuokaTutka-kampanja innostaa lapsia ja nuoria tutkimaan ruokaa ja pohtimaan, mitä ruoka on, mistä se tulee ja miltä se maistuu. Kampanja tarjoaa hauskoja ja aktivoivia tapoja tutustua terveellisiin ruokavalintoihin ja ruuan alkuperään. Opettajilla, päiväkotien ja koulujen henkilökunnalla sekä vanhemmilla on iso rooli tutkimusmatkan oppaina.

Ruokatutka_NEWSLETTER_EAITTELY_ISO_2RuokaTutka on osa koulumaito- ja hedelmätukea.

Kampanja tarjoaa seuraavaa:

  • kouluille ja päiväkoteihin lähetetyn julisteen, jossa on lisätyn todellisuuden ominaisuus
  • RuokaTutka -verkkopelin, aiheena terveelliset ruokavalinnat
  • Testaamon, jossa voi pohtia omia ruokavalintojaan
  • RuokaTutkaTube-kanavan nuorille
  • RuokaTutkan OpeTuben kasvattajille
  • Instagram– ja Facebook-kanavat
  • valtakunnallisia kilpailuja, ensimmäisenä RuokaTaide-kilpailun
  • ruokatutka.fi -sivuston, joka sisältää kaiken edellä mainitun lisäksi artikkeleita ruokakasvatuksesta ja ruuasta, sekä tehtäviä kouluun oppitunneille ja kotiin

 

Uusia sisältöjä, tehtäviä ja videoita tuotetaan RuokaTutkaan pitkin lukuvuotta. Tervetuloa mukaan tutkimusmatkalle ruuan maailmaan yhdessä lasten ja nuorten kanssa!

Kaikki RuokaTutka-materiaalit löydät verkkosivuilta: www.ruokatutka.fi

MAVI_A1_juliste_19092018

RuokaTutka-juliste

Juliste on näkyvimpiä RuokaTutka-materiaaleja. Julisteesta löytyy katseltavaa ja mietittävää monen ikäisille. Siihen on kätketty lisätty todellisuus, joka mobiilisovelluksen avulla herättää julisteen eloon. AR-ominaisuutensa ansiosta juliste tarjoaa uutta katsottavaa joka viikko.

Juliste korvaa aikaisemman koulumaitotukijulisteen

RuokaTutka-juliste on postitettu kouluihin ja päiväkoteihin syyskuussa. Tarkoituksena on, että se asetetaan esille näkyvälle paikalle. Julisteen voi halutessaan tulostaa RuokaTutka-sivustolta.

RuokaTutka on koulumaito- ja hedelmätuen ohessa toteutettava EU-rahoitteinen koulutuskampanja. Sitä toteuttavat Maaseutuvirasto, viestintätoimisto Cocomms, Ammattikeittiöosaajat ry, Itä-Suomen yliopisto, Ruokakulttuurikeskus Ruukku ry sekä digitoimisto Evermade.

11/2018