Yhdessä onnistumme!

Pirkanmaan Voimia Oy:n jokaisella päiväkoti- ja koulukeittiöllä on ruokadiplomi (Makuaakkoset-diplomi päiväkodeille ja Kouluruokadiplomi kouluille), joka päivitetään kolmen vuoden välein. Diplomi on hyvä työkalu kohottaa päiväkoti- ja kouluruokailun arvostusta ja nostaa se näkyväksi osaksi koko päiväkodin ja koulun yhteistä toimintaa. 

Vuorovaikutusta vahvistava ja positiivinen tapa yhteiseen kehittämiseen

Palvelujohtaja Susanna Järvinen kertoo, että Pirkanmaan Voimiassa on havaittu ruokadiplomien haun vahvistavan vuorovaikutusta päiväkodin tai koulun ja keittiön välillä. – Haku tehdään tiiviissä yhteistyössä: keskustellaan, pohditaan ja ideoidaan samalla ehkä jotain ihan uuttakin. Tämä on hyvä ja positiivinen tapa kannustaa toimipaikkaa kehittämään ruokailua yhdessä.

Ruokadiplomien haku on hyvä mahdollisuus keskustella asiakkaan kanssa ruokailuun liittyvistä käytännön asioista, joille monesti on vaikea löytää aikaa arjen pyörityksessä. – Ruokahetki on päivän paras hetki, kun se on suunniteltu hyvin, Susanna Järvinen toteaa. – Ruokailuajat on porrastettu ja syömiseen on varattu riittävästi aikaa. Ruokasali on viihtyisä ja ruokarauhaa tuovat ruokailussa mukana olevat aikuiset. Kaikki tämä on osa ruokakasvatusta, jossa me ateriapalvelun tuottajana haluamme olla mukana. 

Yhdessä tekeminen jää mielen

Kouluruokadiplomi on hyvä tapa osallistaa oppilaat oman ruokahetkensä suunnitteluun. Ruokasalin tai sähköisen reissuvihon tiedotteet saattavat jäädä huomaamatta, mutta yhdessä tekeminen jää mieleen. Voimian koulukeittiöissä otetaan iloisesti vastaan työelämään tutustuvat yläkoulun TET-harjoittelijat ja haaveena on, että syyslukukauden alussa päästäisiin ekaluokkalaiselle järjestämään tutustumisretki keittiöön. Suunnitteilla on myös ruokakummitoiminta, jossa ekaluokkalaiset saavat oman kuutosluokkalaisen kummin, joka tarvittaessa auttaa ja rohkaisee ruokailuun liittyvissä jutuissa. Huoltajatkin pääsevät maistamaan aitoa kouluruokaa syksyllä vanhempainiltojen yhteydessä järjestetyissä ruokajuhlissa.

Pirkanmaan Voimia_Haukiluoman päiväkodin Sammakot välipalalla_Kuvaaja Jukka Salminen

Viestiminen on tärkeää – onnistuneet kehityskulut esille

Ruokadiplomien avulla kehitetään toimintaa, mutta on myös tärkeää kertoa, mitä hienoja asioita on jo saatu aikaiseksi. – Onnistumisista ja työn tuloksista kertominen motivoi oppilaita ja antaa viestin, että heidän mielipiteellään on merkitys ja asiat kehittyvät hyvään suuntaan. Esimerkiksi tänä keväänä on saatu maaliin Voimian ilmastotiekartta päästöjen vähentämiseksi, Sydänmerkki päiväkotien ja koulujen ruokalistoille sekä kaurajuoma ruokajuomavalikoimaan, Järvinen summaa.

Maistuvaa, ravitsemuksellisesti täysipainoista ja vastuullista ruokaa

Ruokadiplomit ja niiden hakeminen avaavat parhaassa tapauksessa lapsille ja nuorille ruokailuun liittyviä asioita hyvinkin syvällisesti. Ruoan on oltava maistuvaa ja terveellistä, mutta myös vastuullista. Muistetaan myös, että vain syöty ruoka on ravitsevaa. Ruokailun vaikutus on yllättävän laaja. Kaurajuoma ruokajuomana on paitsi henkilökohtainen myös ilmastoystävällinen valinta ja reilun kaupan banaanit välipalana konkretisoivat reiluuden periaatetta. Vaihtoehtona olevan kasvisruoan sijoittaminen linjastoon ensimmäiseksi herätti aluksi kysymyksiä myös opettajissa, mutta ymmärrys kasvaa nopeasti. Kasvisruoka toisena vaihtoehtona löytyykin jo ruokailija-asiakkaalle kouluista ja oppilaitoksista sekä uusimmista päiväkodeista. Viimeistään vuonna 2023 kasvisruoka saadaan tarjolle toisena vaihtoehtona kaikkiin päiväkoteihin Tampereella.

Teksti: Viestintäpäällikkö Matliisa Lehtinen, Pirkanmaan Voimia Oy
Kuvat: Pirkanmaan Voimia Oy. Kuvaaja: Jukka Salminen

 

Innostukaa tekin yhdessä kehittämiseen diplomityökalun avulla

Kouluruoka- ja Makuaakkoset-diplomi haetaan yhteistyössä opetus- tai varhaiskasvatushenkilöstön ja ruokapalvelun kanssa oppilaita ja lapsia vahvasti osallistaen ja kuunnellen. Voisitko sinä olla aloitteentekijä ja ottaa diplomin hakemisen esille esimerkiksi ruokaryhmässä tai vastaavassa ja ehdottaa sen hakemista omaan kouluun tai päiväkotiin?

Diplomi suoritetaan toimintaa yhdessä arvioiden ja kehittäen. Diplomin kysymyspatteristossa käydään läpi seitsemän eri teemaa, jotka käsittelevät muun muassa ruokakasvatuksen toteutumista sekä ruuan ravitsemuslaatua ja kestävää kehitystä toiminnassa kokonaisuudessaan. Uusilla diplomisuorituksilla on jatkuva hakumahdollisuus. Vuonna 2018 suoritettujen diplomien osalta uudelleen suorittaminen on ajankohtaista tänä vuonna (2021). Tällöin niiden kolmen vuoden voimassaoloaika jatkuu katkeamatta. Voitte tarkistaa suorituspäivän diplomista.

Lue, katso ja kysy lisätietoa diplomien suorittamisesta

Nopeiten pääsette alkuun klikkaamalla sivustojen Aineistopankkiin (Kouluruokadiplomi, Makuaakkoset-diplomi). Siellä on innostavat videot, joissa rehtori, varhaiskasvatusjohtaja, ruokapalvelun edustajat ja lapset kertovat, miksi heidän mielestään diplomien hakeminen on hyvä juttu.

PowerPoint-esityksissä on diplomien hakeminen kerrottu tiivistetysti ja yhden A4-sivun esitys on vielä nopeampi sukellus aiheeseen. Aineistoja voi käyttää myös asian esittelyyn diplomityöryhmälle, huoltajille, henkilöstölle ja kunnan päättäjille. Hakuprosessi kannattaa aloitaa heti sopimalla ensimmäinen tapaaminen. Siitä se lähtee sujuvasti liikkeelle.

Kouluille: www.kouluruokadiplomi.fi
Päiväkodeille: www.makuaakkosetdiplomi.fi

paivi.jamsen@amko.fi
Teksti: Päivi Jämsén

3/2021

Koulu- ja Makuaakkoset -diplomit avaavat tärkeän väylän keskustelulle

Koulu– ja Makuaakkoset -diplomit ovat Ammattikeittiöosaajat ry:n myöntämiä tunnustuksia kouluille ja päiväkodeille ravitsemuksellisesti, kasvatuksellisesti ja ekologisesti kestävän ruokailun edistämisestä. Myös Kajaanissa innosotuttiin hakemaan diplomeita. Kajaanissa diplomit ovat olleet käytössä jo pitkään ja niitä on suoritettu aina uudelleen sitä mukaa, kun voimassaoloaika on ollut päättymässä.

untitled (227 of 458)

Diplomit asetetaan  ylpeänä esille

”Meillä suoritetaan ja uusitaan diplomeja hyvällä prosentilla. Asiaan suhteudutaan vakavuudella, ja diplomi asetetaan ylpeänä näkyville. Ne on koettu hyviksi kaikissa yksiköissä”, Kajaanin Mamsellissa diplomiyhdyshenkilönä toimiva palvelusuunnittelija Marika Jaakola iloitsee.

Kajaanin mamsellin diplomikuva

Diplomit nähdään Kajaanissa tärkeänä kanavana kasvatuksen ja ravitsemuksen näkökulmasta, mutta myös keskusteluyhteyden synnyttäjänä päiväkotien ja koulujen henkilökunnan ja ateriapalvelun väen välillä.

”Keskustelu tuottaa ja auttaa kehittämään toimintaa ja lähentää yhteistyötä. Diplomien luoma yhteys auttoi konkreettisesti esimerkiksi vegaaniruokakokeilumme aikana keskustelemaan avoimesti ravitsemuksesta.”

Kajaanilaisessa päiväkodissa sen henkilökunta käy päivittäin kuvaamassa linjastossa ruuan ja keskustelee lasten kanssa ennen ruokailua siitä, mitä on tarjolla ja mikä on kulloisenkin ruuan alkuperä. Keskustelu auttaa myös esimerkiksi ymmärtämään, miksi listalla toistetaan ruokaa, josta lapset eivät pidä.

”Käymme läpi ainakin kaksi listakiertoa, ennen kuin vaihdamme maistumattoman ruuan, sillä tottuminen vie aikaa.”

Kirjoittaja: Tuija Heikkilä
Artikkeli on julkaistu AmmattikeittiöOsaaja 1/2021 -lehdessä 2/2021

 

Innostukaa tekin kehittämään yhdessä koulu- ja päiväkotiruokailua diplomityökalun avulla

Kouluruoka- ja Makuaakkoset-diplomi haetaan yhteistyössä opetus- tai varhaiskasvatushenkilöstön ja ruokapalvelun kanssa oppilaita ja lapsia vahvasti osallistaen ja kuunnellen. Voisitko sinä olla aloitteentekijä ja ottaa diplomin hakemisen esille esimerkiksi ruokaryhmässä tai vastaavassa ja ehdottaa sen hakemista omaan kouluun tai päiväkotiin.

Diplomi suoritetaan toimintaa yhdessä arvioiden ja kehittäen. Diplomin kysymyspatteristossa käydään läpi seitsemän eri teemaa, jotka käsittelevät muun muassa ruokakasvatuksen toteutumista sekä ruuan ravitsemuslaatua ja kestävää kehitystä toiminnassa kokonaisuudessaan.

Lue, katso ja kysy lisätietoa diplomien suorittamisesta

Nopeiten pääsette alkuun klikkaamalla sivustojen Aineistopankkiin (Kouluruokadiplomi, Makuaakkoset-diplomi). Siellä on innostavat videot, joissa rehtori, varhaiskasvatusjohtaja, ruokapalvelun edustajat ja lapset kertovat, miksi heidän mielestään diplomien hakeminen on hyvä juttu.

PowerPoint-esityksissä on diplomien hakeminen kerrottu tiivistetysti ja yhden A4-sivun esitys on vielä nopeampi sukellus aiheeseen. Aineistoja voi käyttää myös asian esittelyyn diplomityöryhmälle, huoltajille, henkilöstölle ja kunnan päättäjille. Hakuprosessi kannattaa aloitaa heti sopimalla ensimmäinen tapaaminen. Siitä se lähtee sujuvasti liikkeelle.

Kouluille: www.kouluruokadiplomi.fi
Päiväkodeille: www.makuaakkosetdiplomi.fi
paivi.jamsen@amko.fi

Kuvat: Samuel Hoisko Neliömedia
Teksti: Päivi Jämsén

3/2021

Koulu- ja päiväkotiruokailun kehittäminen oppilaita ja lapsia osallistaen

Uusi vuosi ja kevätlukukausi ovat pääseet hyvään vauhtiin niin kouluissa kuin päiväkodeissa. Viime vuosi oli poikkeuksellinen ja haastava monella tavalla ja niin myös koulu- ja päiväkotiruokailun järjestämisen osalta. Poikkeustilanne tulee vielä jatkumaan, mutta se ei kuitenkaan estä jatkamasta ruokailun kehittämistä entisestään yhdessä oppilaiden ja leikki-ikäisten kanssa.

Jatkuva hakumahdollisuus – Vuonna 2018 suoritettujen diplomien uudelleen suorittamisen vuoro on tänä vuonna

Yhdessä syöminen luo turvaa ja tuttuja rutiineja. Asiakkaiden äänen ja ideoiden kuuleminen kehittämisessä on ensi arvoisen tärkeää. Kouluille suunnattu Kouluruokadiplomi® ja päiväkodeille suunnattu Makuaakkoset-diplomi® ovat oivia työkaluja ruokailun kehittämistyöhön yhdessä koko koulu- ja päiväkotiyhteisön kanssa. Diplomikysymysten avulla voidaan käsitellä esimerkiksi ruokakasvatukseen, ekologisesti kestävään ruokailuun, ruoan makuun ja ravitsemukseen liittyviä asioita. Uusilla diplomisuorituksilla on jatkuva hakumahdollisuus. Vuonna 2018 suoritettujen diplomien osalta uudelleen suorittaminen on ajankohtaista tänä vuonna (2021). Tällöin niiden kolmen vuoden voimassaoloaika jatkuu katkeamatta. Voitte tarkistaa suorituspäivän diplomista.

Toimi näin

Kutsu koolle esimerkiksi koulun/päiväkodin ruokaryhmä, jossa on laajasti edustettuna yhteisön toimijat ja asiakkaat. Jos ruokaryhmää ei vielä ole, niin voisit olla aloitteentekijänä sellaisen perustamiseksi ja kutsua ryhmän koolle. Diplomi suoritetaan toimintaa yhdessä arvioiden ja kehittäen. Diplomin kysymyspatteriston avulla (45 kyllä-ei -väittämää) käydään läpi seitsemän eri teemaa, jotka käsittelevät muun muassa ruokakasvatuksen toteutumista ruokailuun liittyviä säädöksiä ja asetuksia sekä ruuan ravitsemuslaatua ja kestävyyttä.

Diplomisivustoilla on tarkat ja helpot ohjeet, miten diplomit suoritetaan. Sivustoilta löydät myös runsaasti tausta-aineistoja kustakin käsiteltävästä aihealueesta. Voitte käyttää näitä keskustelujen ja kehittämistoimenpiteiden tukena. Diplomi suoritetaan diplomisivustolla sähköisesti.

Lue ja katso lisää

Nopeiten pääsette alkuun klikkaamalla sivustojen Aineistopankkiin (Kouluruokadiplomi, Makuaakkoset-diplomi). Siellä on innostavat videot, joissa rehtori, varhaiskasvatusjohtaja, ruokapalvelun edustajat ja lapset kertovat, miksi heidän mielestään diplomien hakeminen on hyvä juttu.

PowerPoint-esityksissä on diplomien hakeminen kerrottu tiivistetysti ja yhden A4-sivun esitys on vielä nopeampi sukellus aiheeseen. Aineistoja voi käyttää myös asian esittelyyn diplomityöryhmälle, huoltajille, henkilöstölle ja kunnan päättäjille. Hakuprosessi kannattaa aloitaa heti sopimalla ensimmäinen tapaaminen. Siitä se lähtee sujuvasti liikkeelle.

Lisätietoa ja diplomin suorittaminen

Kouluille: www.kouluruokadiplomi.fi
Päiväkodeille: www.makuaakkosetdiplomi.fi
paivi.jamsen@amko.fi

Kuvat: Samuel Hoisko Neliömedia
Teksti: Päivi Jämsén

1/2021

Nyt innolla diplomin hakuun!

Koulujen ja päiväkotien syksyn toimintakausi on päässyt hyvään vauhtiin kesän jälkeen. Nyt onkin hyvä hetki pysähtyä miettimään ja kehittämään yhteistyössä opetus- ja kasvatushenkilöstön, ruokapalvelun ja lasten kanssa koulu- ja päiväkotiruokailuun liittyviä tärkeitä asioita. Näitä ovat esimerkiksi ruokakasvatukseen, ekologisesti kestävään ruokailuun, ruoan makuun ja ravitsemukseen liittyvät asiat. Oppilaiden ja lasten osallistaminen on yksi tärkeimmistä aiheista.

Kehittämistyössä hyvinä työkaluina toimivat kouluille suunnattu Kouluruokadiplomi® ja päiväkodeille suunnattu Makuaakkoset-diplomi®. Diplomi suoritetaan yhteistyössä ruokapalvelun, opetus- ja/tai varhaiskasvatushenkilöstön kanssa lapsia toimintaan ja kehittämiseen osallistaen ja heidän mielipiteitään kuunnellen.

Hakuprosessi kannattaa aloittaa heti sopimalla ensimmäinen tapaaminen

Uusilla Kouluruoka- ja Makuaakkoset-diplomisuorituksilla on jatkuva hakumahdollisuus. Vuonna 2017 haetut diplomit suoritetaan uudelleen 31.12.2020 mennessä. Tällöin niiden kolmen vuoden voimassaoloaika jatkuu katkeamatta.

 

Toimi näin

Kutsu koolle esimerkiksi koulun/päiväkodin ruokaryhmä, jossa on laajasti edustettuna yhteisön toimijat ja asiakkaat. Jos ruokaryhmää ei vielä ole, niin voisit olla aloitteentekijänä sellaisen perustamiseksi ja kutsua ryhmän koolle. Diplomi suoritetaan toimintaa yhdessä arvioiden ja kehittäen. Diplomin kysymyspatteriston avulla (45 kyllä-ei -väittämää) käydään läpi seitsemän eri teemaa, jotka käsittelevät muun muassa ruokakasvatuksen toteutumista ruokailuun liittyviä säädöksiä ja asetuksia sekä ruuan ravitsemuslaatua ja kestävyyttä.

Diplomisivustoilla on tarkat ohjeet, miten diplomit suoritetaan. Sivustoilta löydät myös runsaasti tausta-aineistoja kustakin käsiteltävästä aihealueesta. Voitte käyttää näitä keskustelujen ja kehittämistoimenpiteiden tukena. Diplomi suoritetaan diplomisivustolla sähköisesti.

Lue ja katso lisää

Nopeiten pääsette alkuun klikkaamalla sivustojen Aineistopankkiin (Kouluruokadiplomi, Makuaakkoset-diplomi). Siellä on innostavat videot, joissa rehtori, varhaiskasvatusjohtaja, ruokapalvelun edustajat ja lapset kertovat, miksi heidän mielestään diplomien hakeminen on hyvä juttu.

PowerPoint-esityksissä on diplomien hakeminen kerrottu tiivistetysti ja yhden A4-sivun esitys on vielä nopeampi sukellus aiheeseen. Aineistoja voi käyttää myös asian esittelyyn diplomityöryhmälle, huoltajille, henkilöstölle ja kunnan päättäjille.

Lisätietoa ja diplomin suorittaminen

Kouluille: www.kouluruokadiplomi.fi
Päiväkodeille: makuaakkosetdiplomi.fi
paivi.jamsen@amko.fi

Kuvat: Samuel Hoisko Neliömedia
Teksti: Päivi Jämsén

9/2020

 

Diplomien uudelleensuoritukset ehtii tehdä vuoden 2020 loppuun mennessä

Keväällä 2020 uudelleen suoritettavien Kouluruoka- ja Makuaakkoset-diplomien suoritukset on mahdollista tehdä vuoden 2020 loppuun mennessä. Ruokapalveluissa, päiväkodeissa ja kouluissa olleen haasteellisen kevään vuoksi, diplomien uudelleen suorittamisen aikaa on jatkettu.

Uusittavien diplomien suoritusaikaa on jatkettu vuoden loppuun

Kaikki diplomit, jotka on suoritettu vuoden 2017 aikana, ehtii suorittaa uudelleen 31.12.2020 mennessä. Tällöin, normaalisti kolme vuotta voimassa olevien, diplomien voimassaoloaika jatkuu katkeamatta.

Uusilla diplomisuorituksilla on jatkuva hakumahdollisuus

Uusia Kouluruoka- ja Makuaakkoset-diplomeita voi hakea minä vuodenaikana tahansa eli silloin, kun se ajankohdallisesti sopii parhaiten.

Vankkaa yhteistyötä

Diplomityökalut auttavat kehittämään koulu- ja varhaiskasvatusruokailua entisestään yhteistyössä koko päiväkoti- ja kouluyhteisön kanssa erityisesti asiakkaita osallistaen ja kuunnellen. Diplomissa huomioidaan koulu- ja päiväkotiruokailu kokonaisuudessaan kestävästä kehityksestä ruoan ravitsemuslaatuun ja ruokailuympäristöön sekä oppilaiden ja lasten mahdollisuuteen vaikuttaa ruokailuun.

Tutustu asiaan ja tee varaukset kalentereihin

Varaa diplomia hakevalle työryhmälle/ruokaryhmälle kalenterista yhteiset ajankohdat valmiiksi. Näin pääsette syksyllä hyvin liikkeelle. Työryhmässä on tarkoitus olla edustus niin lapsista, oppilaista (mielellään joka luokka-asteelta), opetus-/kasvatushenkilöstöstä kuin ruokapalvelusta

 

Kouluruokadiplomiin (kouluille) esitteen, esityksen, videon ja sivuston kauttaja

 

 

 

 

Makuaakkoset-diplomiin (päiväkodeille) esitteen, esityksen, videon ja sivuston kautta

 

 

Lisätietoa ja hakeminen:

kouluruokadiplomi.fi
makuaakkosetdiplomi.fi
paivi.jamsen@amko.fi

6/2020

Kouluruokailu kestävän kehityksen keskiössä

Kestävä kehitys on koululounaalla tärkeässä roolissa ruokakulttuurin ja terveellisen syömisen lisäksi.  RuokaTutka-kampanja on julkaissut Kestävä kehitys kouluravintolassa -videon, jossa kerrotaan, miten kestävä kehitys huomioidaan kouluravintolassa ja miten oppilaat ja koulun aikuiset voivat omilla toimillaan edistää kestävää kehitystä. Oppilaiden kestävän kehityksen mukaisen toiminnan ohjaamisessa opetus- ja ruokapalveluhenkilöstö ovat avainasemassa. Kouluruokailu antaa tähän päivittäin loistavan hetken.

Kasvisten tuuppaamisen keinoja

Kasvikset, hedelmät ja marjat ovat kestävän ruokavalion kivijalka. Jotta näitä päätyisi myös oppilaiden lautasille mahdollisimman runsaasti, sijoitetaan kasvikset linjastolle heti ensimmäisiksi. Kun vaihtoehdot ovat vielä erillisissä astioissa, on niiden suosio entistä suurempi.

Päivittäin tarjottava kasvisruokavaihtoehto madaltaa oppilaiden kynnystä tutustua uusiin kasvisruokiin ja makuihin. Linjastossa ensimmäiseksi sijoitettuna lämpimänä ruokana kasvisruoka tulee myös hyvin nähdyksi ja sitä voi maistaa, vaikka kasvisruoaka ei olisi vielä itselle niin tuttu juttu.

Opettajien ja ruokapalvelun yhteistyö hävikin vähentämisessä

Hävikin välttämiseksi opettajien ja ruokapalveluammattilaisten yhteiset tavoitteet ja ymmärrys ruokapalvelun toiminnasta on tärkeää. Jotta ruokaa ei varata ylimäärin tarjottavaksi, on kouluravintolan henkilöstölle tärkeää ilmoittaa hyvissä ajoin oppilaiden retkistä, lukulomista ja muista poissaoloista. Näin ruokapalvelu osaa varautua sopiviin annosmääriin.

Lautashävikin välttäminen

Hävikin välttäminen on konkreettinen ja tuttu kestävän kehityksen tavoite koululaisille. Syömättä jäänyt ruoka kuormittaa ympäristöä turhaan. Malliannoksen mukaisesti koottu ateria edistää kestävää kehitystä. Oppilaita on hyvä opastaa täyttämään lautanan malliannoksen mukaisesti ja ottamaan ruokaa sen verran kun tuntee jaksavansa syödä. Ruokaa voi aina hakea lisää, jos on vielä nälkä.

 

 

 

 

 

 

Ruokapalveluammattilaiset kestävän kehityksen osaajia

RuokaTutka-kampanja on julkaissut aiemmin Kouluruokaa kestävästi -videon, jossa kurkistetaan kouluravintolasta valmistuskeittiön puolelle. Jutun aiheesta voi lukea klikkaamalla tästä.

Ammattikeittiöosaajat muuttavat toiminnoillaan ja ratkaisuillaan ruokakulttuuria nykyistä ympäristövastuullisempaan suuntaan. Kestävien ruokatottumusten edistäminen on ammattikeittiöiden tärkeimpiä ympäristötekoja. Ammattikeittiöiden valinnat vaikuttavat koko elintarvikeketjuun alkutuotannosta kuluttajan lautaselle asti.

Seuraa RuokaTutka-sivustoa – Tulossa tehtäviä kestävästä kehityksestä

RuokaTutka-sivuston Oppilaille-osioon lisätään huhtikuussa 2020 kestävään kehitykseen liityviä tehtäviä ja testaamo. Näitä tehtäviä voi antaa vaikka etätehtävinä koululaisille. Sivuston sisältöön kannattaa tutustua muutenkin. Sieltä löytyy runsaasti erilaisia tehtäviä ja pelejä koululaisille ja tautata-aineistoja opettajille.

Ruokatutka_NEWSLETTER_EAITTELY_ISO_2RuokaTutka on koulumaito- ja -hedelmätuen ohessa toteutettava EU-rahoitteinen koulutuskampanja. Sitä toteuttavat Ruokavirasto, viestintätoimisto Cocomms, Ammattikeittiöosaajat ry, Itä-Suomen yliopisto, Ruokakulttuurikeskus Ruukku ry sekä digitoimisto Evermade. Sivustolla on hanketoimijoiden yhdessä muiden toimijoiden kanssa tekemä aineistopankki niin koululaisille, leikki-ikäisille kuin kasvattajille.

Syyskuussa 2018 alkanut RuokaTutka-kampanja innostaa lapsia ja nuoria tutkimaan ruokaa ja pohtimaan, mitä ruoka on, mistä se tulee ja miltä se maistuu. Kampanja tarjoaa hauskoja ja aktivoivia tapoja tutustua terveellisiin ruokavalintoihin ja ruuan alkuperään. Opettajilla, päiväkotien ja koulujen henkilökunnalla sekä vanhemmilla on iso rooli tutkimusmatkan oppaina.

Molempien videoiden toteutuksessa ovat olleet mukana Espoo Catering Oy ja Martinkallion koulu Espoosta.

Juttu ja kuvat: Päivi Jämsén/Ammattikeittiöosaajat ry
4/2020

Kouluruokaa kestävästi

Moderni kouluruokailu ottaa kestävän kehityksen huomioon ruoanvalmistuksen jokaisessa vaiheessa. Kouluruokailun kautta myös oppilaat pääsevät tekemään ympäristötekoja jokaisena koulupäivänä. RuokaTutka-kampanja on julkaissut Kouluruokaa kestävästi -videon, jossa kerrotaan, miten kouluruokaa tuotetaan kestävän kehityksen toimet huomioiden.

Kurkista koulun ruokasalista valmistukeittiön puolelle

Ammattikeittiöosaajat kestävän kehityksen osaajia

Kestävän kehityksen ja ympäristövastuullisuuden huomioiminen kuuluu ravitsemispalveluissa työskentelevien ammattitaitoon. Ammattikeittiöiden valinnat vaikuttavat koko elintarvikeketjuun alkutuotannosta kuluttajan lautaselle asti.

Kestävä kehitys on nostettu kouluruokailussa tärkeäksi tavoitteeksi. Kouluruoan valmistuksessa tehdään vastuullisia valintoja ja etsitään uusia ratkaisuja ketjun jokaisessa vaiheessa.

Ammattikeittiöt voivat ratkaisuillaan muuttaa ruokakulttuuria nykyistä ympäristövastuullisempaan suuntaan. Kestävien ruokatottumusten edistäminen on ammattikeittiöiden tärkeimpiä ympäristötekoja.

Yhdessä kohti kestävää ja vastuullista toimintaa

Hyvin toimiva kouluruokailu viitoittaa monipuolista ja kestävän kehityksen mukaista syömisen mallia aina aikuisuuteen asti. Koulun opettajien, ruokapalveluhenkilöstön ja koululaisten yhteistyö on ruokakasvatuksessa avainasemassa.

Koululounas antaa päivittäin loistavan hetken ruokakasvatukselle. Kestävä kehitys on lounailla tärkeässä roolissa kulttuurin ja terveellisen syömisen lisäksi. Ruokakasvatuksen avainasemassa ovat koulun aikuiset.

Seuraa RuokaTutka-sivustoa – Tulossa uusia aineistoja

RuokaTutka-sivuston Kasvattajille- ja Oppilaille-osioihin tulee lähiaikoina toinenkin kouluruokailuun liittyvä video, joka käsittelee kestävän kehityksen toimijuutta kouluravintolassa sekä aihetta käsitteleviä tehtäviä koululaisille.

Ruokatutka_NEWSLETTER_EAITTELY_PIENI_1

RuokaTutka on koulumaito- ja -hedelmätuen ohessa toteutettava EU-rahoitteinen koulutuskampanja. Sitä toteuttavat Ruokavirasto, viestintätoimisto Cocomms, Ammattikeittiöosaajat ry, Itä-Suomen yliopisto, Ruokakulttuurikeskus Ruukku ry sekä digitoimisto Evermade. Sivustolla on hanketoimijoiden yhdessä muiden toimijoiden kanssa tekemä aineistopankki niin koululaisille, leikki-ikäisille kuin kasvattajille.

Syyskuussa 2018 alkanut RuokaTutka-kampanja innostaa lapsia ja nuoria tutkimaan ruokaa ja pohtimaan, mitä ruoka on, mistä se tulee ja miltä se maistuu. Kampanja tarjoaa hauskoja ja aktivoivia tapoja tutustua terveellisiin ruokavalintoihin ja ruuan alkuperään. Opettajilla, päiväkotien ja koulujen henkilökunnalla sekä vanhemmilla on iso rooli tutkimusmatkan oppaina.

Videoiden toteutuksessa ovat olleet mukana Espoo Catering Oy ja Martinkallion koulu Espoosta.

Juttu ja kuvat: Päivi Jämsén/Ammattikeittiöosaajat ry
4/2020

Ruokailu näkyväksi osaksi koko koulun yhteistä toimintaa

Uusi vuosi on hyvässä vauhdissa, mutta kesään on vielä aikaa. Kouluissa onkin sopiva ajankohta ottaa puheeksi ruokakasvatuksen ja kouluruokailun kehittäminen koko koulun yhteisenä asiana. Tähän hyvänä työkaluna toimii Kouluruokadiplomin hakeminen.

Työkalu kouluruokailun kehittämiseen yhteistyössä

Syödään ja opitaan yhdessä -kouluruokailusuosituksessa mainittu Kouluruokadiplomi, on hyvä itsearviointiin ja yhteistyöhön perustuva kehittämistyöväline koulujen opetushenkilöstölle ja ruokapalveluille.

Diplomitunnustus myönnetään ravitsemuksellisesti, kasvatuksellisesti ja ekologisesti kestävän ruokailun edistämisestä. Kouluruokadiplomin suorittaminen kannustaa kasvatushenkilöstöä ja ruokapalvelua yhdessä tarkastelemaan ruokailutilannetta osana laajempaa kasvatustehtävää. Se innostaa entisestään kehittämään ruokailua, ruokakasvatusta ja lasten osallistamista sekä moniammatillista yhteistyötä.

untitled (436 of 458)

Diplomin sisältö ruokakasvatuksesta kestävään kehitykseen

Kouluruokadiplomin sisältö koostuu seitsemään aihealueeseen: opetussuunnitelmaan ja sopimusasioihin, ruokailutilanteeseen, yhteistyöhön, viestintään, ravitsemussuositusten mukaiseen ruokailuun, ruokaturvallisuuteen sekä ruokakulttuuriin ja ympäristöön liittyvistä asioista. Aiheet käsitellään ruokaryhmässä tai vastaavassa keskustelemalla diplomityökalun sisältävistä 45 kyllä/ei -väittämästä  eli miten ne toteutuvat omassa koulussa ja miten toimintaa voidaan niiden avulla tarvittaessa kehittää.

Hakekaa tekin Kouluruokadiplomi ja haastakaa oman kunnan/kaupungin muut koulut ja ruokapalvelu mukaan!

Nopea sukellus diplomiin erilaisten aineistojen avulla

Tätä linkkiä klikkaamalla löydät kootusti kolme lyhyttä tapaa perehtyä, mikä Kouluruokadiplomi on, miten sitä haetaan, miksi sitä kannattaa hakea, kenen kanssa sitä haetaan jne. Kyseisiä aineistojen (videot, yhden sivun A4-esite ja pp-esitys, joka sisältää myös diplomien eri aihealueisiin liittyvät kyllä/ei -väittämäkysymykset) avulla voit esitellä Kuluruokadiplomia muille yhteistyötahoille.

1/2020

Kuvat: Smuel Hoisko/Neliömedia Oy
Teksti: Päivi Jämsén

Yhteistyöstä kiittäen ja hyvää joulua & uutta vuotta toivottaen

”Toivotamme sinulle joulun taikaa,
sopivasti hengähdysaikaa,
niin että unohdat kiireessä juoksun
ja ehdit aistia joulun tuoksun.
Uudelle vuodelle iloa ja valoa,
lisäksi ihanaa tunteen paloa.”

T: Toiminnanjohtaja Marjut Huhtala ja projektikoordinaattori Päivi Jämsén

Ammattikeittiöosaajat ry